“like imposing tax”

بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله وعلى آله وصحبه

.

The Prophet صلى الله عليه وسلم is reported to have said:

من اعتذر إلى أخيه بمعذرة فلم يقبلها كان عليه مثل خطيئة صاحب المكس

“When one offers an apology to his fellow brother and he (the latter) does not accept it, it is like (committing) the sin of imposing tax.”

[Sunan Ibn Majah, 3718; Abi Dawud ‘Al-Maraseel’, 521; Tabarani, ‘Mu’jam al-Kabeer’, 2/275; Bayhaqi, ‘Shu’b al-Imaan’, 6/321; Ibn Hibban ‘Rawdat al-Uqlaa’, 182 – graded as saheeh by Suyooti in ‘Jaami as-Sagheer’, 8475; and da’eef by Al-Albani in ‘Da’eef al-Jaami’, 544 due to it being mursal (see also ‘Silsilat ad-Da’eefah’, 1907) and ‘Al-Maraseel Ibn Abi Hatim’, 24]

.

1. This hadeeth imparts two main commands and consequences:

i) If we are given an apology or excuse by a fellow-Muslim, we need to accept it. If the person is deceiving or lying, then the sin thereof will be upon him. If one decides not to accept his brother’s excuse and suspects or questions its genuineness without evidence, then the likely sin will be placed upon him.

ii) The severity of the crime of imposing tax on the people. Tax is defined as revenue other than those which are acceptable by the Shari’ah, such as zakat or jizyah etc. – see here

.

2. In ‘Awn al-Ma’bood’, Al-Adheemabadi brought a definition from dictionary and said:

الْمَكْس النَّقْص وَالظُّلْم ، وَدَرَاهِم كَانَتْ تُؤْخَذ مِنْ بَائِعِي السِّلَع فِي الْأَسْوَاق فِي الْجَاهِلِيَّة ، أَوْ دِرْهَم كَانَ يَأْخُذهُ الْمُصَّدِّق بَعْد فَرَاغه مِنْ الصَّدَقَة اِنْتَهَى

“Tax is the decrease (in wealth) and the (increase in) oppression; money that used to be taken from vendors in the markets in the days of ignorance. Or the amount that authorities take after payment of sadaqah (i.e. Zakat) has already been paid.”

3. Al-Sundi commented on this hadeeth in his ‘Hashiyah’ (Sharh of Ibn Majah) that the sin applies in cases where “the apology does not involve lying or betrayal (on part of the excuse-giver)’ and as for the tax, he said:

مكس – بفتح فسكون أخذ العشر والماكس العشار ، وفي الحديث لا يدخل صاحب مكس الجنة وبالجملة ، فينبغي للإنسان أن يقبل المعذرة مهما أمكن

“does not accept it – (in cases where) the apology (or excuse) does not involve lying or betrayal.”

.

4. The sanad of the hadeeth may be declared weak by some, but the meaning is correct and is corroborated by other ahadeeth that speak of “imposing taxes”. Commenting on a similar hadeeth found in Al-Bayhaqi’s ‘Shu’b al-Imaan’, Mulla Ali-Qari said in his ‘Mirqat al-Mafatih’, 5051:

كان عليه مثل خطيئة صاحب مكس – بفتح الميم أي صاحب عشر ، ولما كان الغالب عليه الظلم وعدم العمل بالعلم أطلق ذمه ، أو المراد بالمكس أخذ مال الناس بالظلم

“It is like the example of imposing taxes, which is injustice and (arises due to) lack of knowledge, characterised by insult or abuse (that is) intended to take the wealth of people unjustly (and by) oppression.”

.

5. Allaamah Abd Al-Muhsin al-Abaad said in his Sharh of Sunan Abi Daw’ud:

مهلاً يا خالد ! فوالذي نفسي بيده! لقد تابت توبة لو تابها صاحب مكس لغفر له – يعني: لا تسبها فإنها تابت توبة لو تابها صاحب مكس لغفر له، وهذا يدلنا على خطورة المكس، وعلى خطورة عقوبة صاحب المكس، وهو الذي يأخذ الضرائب من الناس في غير حق، فإنه يكثر خصومه يوم القيامة، ويكثر الآخذون من حسناته يوم القيامة؛ لكونه قد ظلمهم وقد جاء في حديث المفلس الذي قال فيه النبي صلى الله عليه وسلم (أتدرون ما المفلس؟ قالوا: المفلس الذي لا درهم عنده ولا متاع)، أرادوا مفلس الدنيا، وهو عليه الصلاة والسلام أراد مفلس الآخرة، فقال: (المفلس من يأتي يوم القيامة بصلاة وزكاة وصيام وحج، ويأتي وقد شتم هذا، وضرب هذا، وأخذ مال هذا، وسفك دم هذا، فيعطى لهذا من حسناته، وهذا من حسناته، فإن فنيت حسناته قبل أن يقضى ما عليه أخذ من سيئاتهم فطرح عليه ثم طرح في النار)، فهو يدل على شدة عقوبته، وعلى عظم جرمه، وذلك لكثرة خصومه وكثرة من ظلمهم، وأنهم يخاصمونه يوم القيامة ويأخذون من حسناته أو يطرح عليه من سيئاتهم، ولهذا مثل به النبي صلى الله عليه وسلم

And regarding the hadeeth:

لا يدخل الجنة صاحب مكس

“The one who imposes tax (unjustly) will not enter Paradise.” [Abu Da’wud, 2937 – graded as saheeh by Abd Al-Haqq al-Ishbeeli, Suyooti, Zarqani, Jarallah Sa’di; and graded hasan by Ibn Hajar]

He said:

وصاحب المكس فسر بأنه الذي يأخذ من سلع الناس ومن الأشياء التي يبيعونها، والمكس هو النقص؛ سمي بذلك لأنه ينقصهم ويأخذ منهم شيئاً لا يجب عليهم، فيكون ذلك مكساً أي: نقصاً في حقهم، وهذا ظلم لهم. وقيل: إن المقصود من ذلك: أنه يأخذ منهم زيادة على الزكاة، فيأخذ شيئاً غير واجب يختص به الساعي، وهذا ظلم، ولعل هذا هو وجه إيراد أبي داود لهذا الحديث في باب السعاية؛ لأن السعاية حق، وأخذ الأجرة على ذلك سائغ، وقد جاء في القرآن ما يدل عليه، وكذلك جاء في السنة ما يدل عليه، والمكس أن يأخذ العامل شيئاً غير الواجب لنفسه أو للدولة، وهذا ظلم وغير سائغ وغير جائز

.

6.The Prophet صلى الله عليه وسلم said:

إن صاحب المكس في النار

“Verily the companion of tax (i.e. the oppressive tax-imposer) will be in the Fire.” [Saheeh Targheeb, 787 – see also ‘Silsilat as-Saheehah’, 3405]

Further examples of the enormity of the crime of imposing taxes can be judged from the hadeeth of the adulteress who purified herself by insisting on being stoned to death. On this the Prophet صلى الله عليه وسلم remarked:

لقد تابت توبة ، لو تابها صاحب مكس لغفر له

“…She has made a repentance so sincere that even if a tax collector repented with the like of it, he would be forgiven.” [Saheeh Muslim, 1695]

Imam An-Nawawi commented on this narration and said:

فِيهِ : أَنَّ الْمَكْس مِنْ أَقْبَح الْمَعَاصِي وَالذُّنُوب الْمُوبِقَات ، وَذَلِكَ لِكَثْرَةِ مُطَالَبَات النَّاس لَهُ وَظِلَامَاتهمْ عِنْده ، وَتَكَرُّر ذَلِكَ مِنْهُ وَانْتِهَاكه لِلنَّاسِ وَأَخْذ أَمْوَالهمْ بِغَيْرِ حَقّهَا وَصَرْفهَا فِي غَيْر وَجْههَا

“This shows that imposing taxes is from the worst of sins that doom a person. For many people claim grievances for the repeat violation of taking their money without right and disbursing it for other (people and reasons).”

Adultery is from the kaba’ir and yet it has been associated with imposing taxes. Not forgiving your brother when he asks for forgiveness is equally sinful, so we need to be very careful not to allow our emotions and bad history cloud the chance of mending ties and building better relationships. Muslim Brotherhood should be dominated by love and mercy and forgiveness and cooperation.

.

7. The following are some noble example from the Salaf and how they used to overcome their differences towards each other:

Abu Darda’ رضي الله عنه narrated (as found in Saheeh Bukhari, 3661):

كنت جالسا عند النبي صلى الله عليه وسلم إذ أقبل أبو بكر آخذا بطرف ثوبه ، حتى أبدى عن ركبته ، فقال النبي صلى الله عليه وسلم : ( أما صاحبكم فقد غامر ) . فسلم وقال : إني كان بيني وبين ابن الخطاب شيء ، فأسرعت إليه ثم ندمت ، فسألته أن يغفر لي فأبى علي ، فأقبلت إليك ، فقال : ( يغفر الله لك يا أبا بكر ) . ثلاثا ، ثم إن عمر ندم فأتى منزل أبي بكر ، فسأل : أثم أبو بكر ، فقالوا : لا ، فأتى إلى النبي صلى الله عليه وسلم فسلم ، فجعل وجه النبي صلى الله عليه وسلم يتمعر ، حتى أشفق أبو بكر ، فجثا على ركبتيه فقال : يا رسول الله ، والله أنا كنت أظلم ، مرتين ، فقال النبي صلى الله عليه وسلم : ( إن الله بعثني إليكم فقلتم كذبت ، وقال أبو بكر صدق . وواساني بنفسه وماله ، فهل أنتم تاركوا لي صاحبي ) . مرتين ، فما أوذي بعدها

Aa’idh ibn ‘Amr رضي الله عنه narrated that (as found in Saheeh Muslim, 2503):

أن أبا سفيان أتى على سلمان و صهيب وبلال في نفر . فقالوا : والله ! ما أخذت سيوف الله من عنق عدو الله مأخذها . قال فقال أبو بكر : أتقولون هذا لشيخ قريش وسيدهم ؟ . فأتى النبي صلى الله عليه وسلم فأخبره . فقال ” يا أبا بكر ! لعلك أغضبتهم . لئن كنت أغضبتهم لقد أغضبت ربك ” . فأتاهم أبو بكر فقال : يا إخوتاه ! أغضبتكم ؟ قالوا : لا . يغفر الله لك يا أخي

.

8. In A’yoon al-Akhbar‘, Ibn Qutaybah al-Daynuri reports the following athar:

Mu’li bin Ayoob said:

هجا الحُميري الشاعرُ الفضلَ بن يحيى، ثم أتاه راغباً معتذراً إليه، فقال له الفضل: بأي وجه تلقاني ؟ فقال: بالوجه الذي ألقى به ربي وذنوبي إليه أكثر من ذنوبي إليك . فضحك ووصله ورضي عنه

Ibraheem al-Harbi narrated that he heard Abu Bakr say:

اعتذر رجلٌ إلى جعفر بن يحيى، قال: فقال له جعفر: قد أغناك الله بالعذرِ مِنَّا عن الاعتذار، وأغنانا بالمودَّة لك عن سوء الظنِّ بك

Da’wud bin Mahbar said that Hakeem bin al-Hakma’ said:

اعلموا أن العاقلَ يعترفُ بذنبه، ويَخشى ذنبَ غيره، ويجودُ بما لديه، ويزهدُ فيما عندَ غيره، والكريمَ يُعطي قبل السُؤال ؛ فكيف يَبخلُ بعدَ السُؤال ؟! ويَعذرُ قبلَ الاعتذار ؛ فكيف يَحقدُ بعدَ الاعتذار

Muhammad bin Salaam said:

قال بعض الحكماء: أقلُّ الاعتذار موجبٌ للقَبول

.

On the matter of brotherhood, the Prophet صلى الله عليه وسلم said:

لا يحل لمسلم أن يهجر أخاه فوق ثلاث ليال

“It is not lawful for a Muslim to snub another Muslim for more than three nights…” [Saheeh Muslim, 2560]

In Adab al-Mufrad, we read: “As long as they are cut off from each other, they are turning away from the Truth. The first of them to return to a proper state has his expiation for that inasmuch as he was the first to return to a proper state. If they die while they are cut off from one another, neither of them will ever enter the Garden.”

He صلى الله عليه وسلم also said:

من هجر أخاه سنة ، فهو كسفك دمه

“Whoever snubs his brother for a year has spilt his blood.” [Abu Da’wud, 4915 – authenticated by Ibn Hajar, An-Nawawi, Jarullah as-Sa’di and Al-Albani in ‘Silsilat as-Saheehah’, 928]

.

9. A sobering piece of advice

10. Avoiding conjecture

.

And Allaah is the source of help and strength.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: