Aqeedah and Manhaj

بسم الله الحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله

.

Can one Distinguish between Aqeedah and Manhaj

.

Shaykh Muhammad Ibn Saalih al-Uthaymeen رحمه الله تعالى was asked:

Question:

ما حكم فكرة ترقيع الإسلام، ومعناها : أن يعتقد الشخص عقيدة سلفية؛ لأنه درس وتخرج على منهج سلفي من كلية الدعوة، أو كلية الشريعة، أو كلية الحديث – مثلاً- لأنه درس دراسة سلفية؛ ولكنه عندما يأتي إلى الدعوة يقول: لا هذا المنهج لا ينفعنا، بل ننهج نهجاً آخر: إخوانياً أو تبليغياً أو غير ذلك، فإنه لا يضرنا لأننا سلفيون عقيدةً، أما منهجاً ودعوة؛ فلا يصلح، فهل كان السلف الصالح يفرقون بين العقيدة، ومنهج الدعوة؟ بارك الله فيكم

“What is the ruling on (those who) tinker with Islam and its meaning: A person accepts the aqeedah of Salafiyyah because he studied the manhaj of Salafiyyah and graduated from (the university) faculty of Da’wah or the faculty of Shari’ah, or Hadeeth for example, because (these faculties) teach Salafiyyah. But when it comes to Da’wah, he says: ‘No, this manhaj does not benefit us, but looks for another approach (like that) of the Ikhwanis or the Tableeghis or other than them. It does not hurt us because we have the aqeedah of Salafiyoon and the manhaj and the da’wah. Did the Salaf as-Salih  differentiate between aqeedah and manhaj in da’wah? May Allaah Bless you.”

Answer:

المنهج – بارك الله فيك – مبني على العقيدة، فمن كانت عقيدته سليمة؛ فسيكون منهجه سليماً بلا شك؛ لأن النبي- صلى الله عليه وسلم – لما ذكر افتراق الأمة على ثلاث وسبعين فرقة كلها في النار إلا واحدة، قالوا: مَن هي يا رسول الله؟ قال: << من كان على مثلما أنا عليه وأصحابي >> ، فقوله: << على مثلما أنا عليه وأصحابي >> يعني في العقيدة والمنهج والعمل وكل شيء، ولا يمكن أن يختلف هذا وهذا، فمثلاً الإخوانيون والتبليغيون والإصلاحيون وغيرهم، إذا كان منهجهم لا يخالف الشريعة؛ فلا بأس به، وإذا كان يخالف الشريعة؛ فإنه لا بد أن يصدر عن عقيدة؛ لأن كل عمل له نية، فإذا اتخذ إنسان منهجاً مخالفاً لمنهج الرسول – عليه الصلاة والسلام- وخلفائه الراشدين؛ فمعناه: أنَّ عقيدته غير سليمة، وإلاَّ متى سلمت العقيدة سلم المنهج

“Manhaj, may Allaah bless you, is based upon the aqeedah, so whoever has a sound aqeedah, then his manhaj will be sound without doubt. This is because when the Prophet صلى الله عليه وسلم mentioned the splitting of the Ummah into seventy-three sects, all of them in the Fire except for one, they (the Companions) asked, “Which one is it O Messenger of Allaah?” He صلى الله عليه وسلم replied: “Whoever is upon the like of (what) I am upon and my Companions.”

So his saying: “upon the like of (what) I am upon and my Companions”, meaning in aqeedah and in manhaj and in action and in everything. And it is not possible for this (i.e. aqeedah) and this (i.e. manhaj) to be different (i.e. separated or divergent). For example, the Ikhwanis and Tablighis and Islahis and other than them, if their manhaj does not differ from (and oppose) the Shari’ah, then there is no problem in it. And if it opposes the Shari’ah, then it necessarily arises from (opposition in) aqeedah, because every action has an intention, and when a person takes a manhaj that opposes the manhaj of the Messenger صلى الله عليه وسلم and his rightly-guided Khulafah, then its meaning is that his aqeedah is not sound. Otherwise, when the aqeedah is sound, the manhaj will be sound too.”

.

Taken from: ‘Liqaa al-Baab al-Maftooh’ , vol. 3 #128

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: