لا حول ولا قوة إلا بالله

بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله وعلى آله وصحبه، أما بعـد

.

Abu Musa (Al-Ash’ari) رضي الله عنه narrated:

 كنا مع رسول الله صلى الله عليه وسلم في غزاة فجعلنا لا نصعد شرفا ولا نعلو شرفا ولا نهبط في واد إلا رفعنا أصواتنا بالتكبير قال فدنا منا رسول الله صلى الله عليه وسلم فقال يا أيها الناس اربعوا على أنفسكم فإنكم لا تدعون أصم ولا غائبا إنما تدعون سميعا بصيرا ثم قال يا عبد الله بن قيس ألا أعلمك كلمة هي من كنوز الجنة لا حول ولا قوة إلا بالله

While we were with Allaah’s Messenger صلى الله عليه وسلم in expedition, we never went up a hill or reached its peak or went down a valley but raised our voices with Takbeer. Allaah’s Messenger صلى الله عليه وسلم came close to us and said, “O people, Be gentle with yourselves (i.e. don’t exert yourselves by raising your voices), for you do not call on a deaf or an absent one, but you call the All-Listener, the All-Seer (Allaah).” The Prophet صلى الله عليه وسلم then said, “O Abdullah bin Qais, Shall I not teach you a word which is from the treasures of Paradise? (It is): ‘La hawla wa la quwwata illa billah’ (There is neither might nor power except with Allaah).” [Saheeh al-Bukhari, 6236]

.

1. The Hawqala (لا حول ولا قوة إلا بالله) is from the treasures of Paradise. It is from the roots of Tawheed and acknowledges the reality of Allaah’s power over all of His Creation. It is a means of increase in reward that leads to Paradise; An-Nawawi said:

المعنى أن قولها يحصل ثوابا نفيسا يدخر لصاحبه في الجنة وأخرج أحمد والترمذي وصححه ابن حبان عن أيوب أن النبي – صلى الله عليه وسلم – ليلة أسري به مر على إبراهيم على نبينا وعليه الصلاة والسلام فقال يا محمد مر أمتك أن يكثروا من غراس الجنة قال وما غراس الجنة ؟ قال لا حول ولا قوة إلا بالله

2. To be weary of raising our voices beyond what is ‘acceptable level’ – except at times and places when voices can or are to be raised. Ibn Battal said:

كان عليه السلام معلما لأمته فلا يراهم على حالة من الخير إلا أحب لهم الزيادة فأحب للذين رفعوا أصواتهم بكلمة الإخلاص والتكبير أن يضيفوا إليها التبري من الحول والقوة فيجمعوا بين التوحيد والإيمان بالقدر وقد جاء في الحديث إذا قال العبد لا حول ولا قوة إلا بالله قال الله أسلم عبدي واستسلم

[see ‘Fath al-Bari’, 9845]

.

3. From other established narrations related to the Hawqala, we know that:

– It is written under the Arsh of Allaah (Al-Hakim, 1/21 – see ‘Saheeh al-Jaami’, 2614).
– It is a door from the doors of Paradise (see ‘Saheeh Targheeb wat-Tarheeb’, 1581-2)
– It is a plant from the plants of Paradise (see ‘Saheeh Targheeb wat-Tarheeb’, 1583)

.

4. Scholars have deduced many benefits from the ahadeeth related to the Hawqala, deducted and provided amazing pieces of advice based on it.

Shaykh Abd-Al Razzaq ibn Muhsin al-Abbaad حفظه الله تعالى penned a unique and most-excellent treatise on – Al-Hawqala
.

And with Allaah is success.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: