Deficiency in Salah

بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله وعلى آله وصحبه، أما بعـد

.

Allaah سبحانه و تعالى Said in His Noble Book:

قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ
الَّذِينَ هُمْ فِي صَلَاتِهِمْ خَاشِعُونَ

“Successful indeed are the believers.
Those who offer their Salat with all khushoo’.” [Al-Mu’minoon, 1-2]

.

The Messenger of Allaah صلى الله عليه وسلم said:

أسوأ الناس سرقة الذي يسرق من صلاته . قالوا : يا رسول الله كيف يسرق من صلاته ؟ قال : لا يتم ركوعها و لا سجودها

“The worst kind of thief is one who steals from his salah.” The Companions asked, “O Messenger of Allaah صلى الله عليه وسلم how can someone steal from their salah?” He صلى الله عليه وسلم said, “He does not fulfill (the conditions of) the ruku nor its sujood.”

[Ibn Hibban, 1925; Al-Haakim, 790; Mu’jam al-Awst, 4805; Shu’ab al-Iman, 2852 and others – graded as saheeh by Al-Haythami, Suyooti, Zarqani and Al-Albani (see ‘Saheeh At-Targheeb wat-Tarheeb’, 524 and ‘Saheeh al-Jaami’, 986]

.

1. The Messenger of Allaah صلى الله عليه وسلم said:

إن الرجل لينصرف و ما كتب له إلا عشر صلاته ، تسعها ، ثمنها ، سبعها ، سدسها ، خمسها ، ربعها ، ثلثها ، نصفها

“A man may finish (from his salah) and all that is written (for him of reward) is one-tenth of it, one-ninth, one-eighth, one-seventh, one-sixth, one-fifth, one-fourth, one-third or one-half.”  [Abu Da’wud, 676; An-Nasaa’i, 607; Musnad Ahmad, 18469; Ibn Hibban, 1926 and others – graded as hasan by Al-Albani in ‘Saheeh al-Jaami’, 1626]

.

2. Al-Adheemabadi رحمه الله تعالى commented in his  ‘Awn al-Ma’bood’, 796:

وما كتب له إلا عشر صلاته – أي عشر ثوابها لما أخل في الأركان والشرائط والخشوع والخضوع وغير ذلك ،

تسعها ثمنها سبعها – إلخ : بحذف حرف العطف ، والمعنى أن الرجل قد ينصرف من صلاته ولم يكتب له إلا عشر ثوابها أو تسعها أو ثمنها إلخ ، بل قد لا يكتب له شيء من الصلاة ولا تقبل أصلا كما ورد في طائفة من المصلين

“and all that is written (for him) is one-tenth of it” – Meaning one-tenth of the reward due to neglecting the (essential) pillars of Salah and its conditions and khushu’ * and humility and other (conditions) of it…

* This includes “Tuma’neena” (tranquillity of the limbs in every position of the salah]

“one-ninth, one-eighth, one-seventh…” – (This may include) omission of a word (during the salah), meaning that the person may go out of his salah and thus it is not written except one-tenth of reward or one-ninth or one-eighth etc. It may be that nothing is written (of reward) for his salah and it is not accepted (at all) and (he is) not included in any of the range (of reward) mentioned.

.

3. Ash-Shaykh al-Allaamah Abd Al-Muhsin Al-Abaad حفظه الله تعالى commented in his ‘Sharh Sunan Abi Da’wud’, 107 – that although ‘man’ is mentioned (in the hadeeth), its meaning also extends to include women as well. This is because they are equal to men in (Islamic) rulings (that apply to men) unless there is evidence that distinguishes men from or women from men. Explaining the hadeeth he said:

إن الرجل لينصرف من صلاته – يعني: ينتهي منها وينصرف منها- وما كتب له إلا عشرها تسعها ثمنها سبعها سدسدها خمسها ربعها ثلثها نصفها

وهذا فيه أنهم متفاوتون، وأنهم ليسوا على حد سواء في الإتيان بالصلاة، ولا في الأجر الذي يترتب على الإتيان بالصلاة، فيكون التفاوت في العمل والتفاوت في الأجر، وهذا فيه تنبيه على الحث على الإقبال على الصلاة وعلى الإتيان بها على الوجه الأكمل حتى يحصل الكمال ويحصل الخير الكثير من وراء ذلك. بل إنه قد جاء في بعض الأحاديث ما يدل على أن الإنسان بسبب بعض الأعمال لا يكتب له شيء منها، وذلك في مثل قوله صلى الله عليه وسلم: (من أتى كاهناً أو عرافاً لم تقبل له صلاة أربعين يوماً) ومعناه أنه لا يحصل له أجرها، فحرم أجرها بسبب هذا الذنب الذي اقترفه، فهو يصلي الصلاة ويأتي بها بأركانها وواجباتها وما هو مطلوب منها ولكن لا أجر له فيها، فقد حيل بينه وبين أجرها، وحرم أجرها وإن كان يعتبر قد أدى الصلاة، ولا يؤمر بالإعادة ولا يؤمر بقضاء تلك الصلوات، ولكنه حرم أجرها، وما كتب له شيء من أجرها عقوبة له على ذلك الذنب الذي اقترفه

.

4. Ibn Umar رضي الله عنه narrated that the Prophet صلى الله عليه وسلم used to seek refuge from four things and say:

اللهم إني أعوذ بك من قلب لا يخشع ومن دعاء لا يسمع ومن نفس لا تشبع ومن علم لا ينفع أعوذ بك من هؤلاء الأربع

“O Allaah, I seek refuge with You from a heart that has no khushoo’ and from a du’a that is not heard and from a soul that is not satisfied and from knowledge that does not benefit, I seek refuge with you from these four.” [At-Tirmidhi, 3482 – graded as saheeh by Al-Albani; also see ‘Saheeh al-Jaami’, 1308, 1286, 1295]

.

5. The Messenger of Allaah صلى الله عليه وسلم said regarding the hypocrites:

“This is how the hypocrite prays – he sits watching the sun, and when it is between the horns of devil, he rises and strikes the ground four times (in haste) mentioning Allaah (but) a little during it.” [Saheeh Muslim]

6. Ibn Umar رضي الله عنه also used to say: “I am not not afraid that it will be said to me, ‘why did you not offer salaat’ (on the Day of Judgement), I am afraid it will be said to me, ‘you have been deficient in your salaat’.” [Hilyat al-Awliya’, section on Ibn Umar]

.

7. How can we increase awareness and presence of heart and mind in Salah? Ust. Abu Eesa has some wonderful pointers in his – Keeping it Real in Salah

8. An example of how NOT to perform salah – Allaahu Musta’an.

.

And Allaah is the source of strength.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: