Five before Five

بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله وعلى آله وصحبه، أما بعـد

.

Ibn Abbas رضي الله عنه narrated that the Messenger of Allaah صلى الله عليه وسلم advised a man with the following words:

اغتنم خمسا قبل خمس شبابك قبل هرمك وصحتك قبل سقمك وغناءك قبل فقرك وفراغك قبل شغلك وحياتك قبل موتك

“Take (benefit from) five before (the occurrence of) five: Your youth before old age; and your health before sickness; and your wealth before poverty; and your free time before pre-occupation; and your life before death.”

[Ibn Abi Shaybah, 34319; Mustadrak al-Hakim, 7846/7915 – who classed it as saheeh “on the conditions of Bukhari and Muslim” (see ‘Saheeh al-Jaami’, 1077 and ‘Saheeh Targheeb wat-Tarheeb’, 3355)]

 .

1. Anas bin Malik رضي الله عنه narrated that the Prophet صلى الله عليه وسلم said:

يهرم ابن آدم ويشب منه اثنتان الحرص على المال والحرص على العمر

“As the son of Adam ages, two of his desires grow, the greed for wealth and the greed for life.” [Ibn Majah,  4232; Musnad Ahmad, 13428; Shu’ab al-Imaan, 9587 and others – graded as saheeh by al-Albani in ‘Saheeh Targheeb’, 2339]

2. The great Tabi’i, Ghaneem ibn Qays رحمه الله تعالى said:

كنا نتواعظ في أول الإسلام ابن آدم اعمل في فراغك قبل شغلك وفي شبابك لكبرك وفي صحتك لمرضك وفي دنياك لآخرتك وفي حياتك لموتك

“We were from the beginning (period) of Islam and would take admonition from the son of Adam to perform deeds in your free time for when you get preoccupied (with work etc.); in your youth for when you become old; in your health for when you become sick; in your worldly life for the Hereafter; and in your life for your death.” [Jami’ al-Uloom wal-Hikam, 1/385]

3. These five periods of youth, health, wealth, free (leisure) time, and life are periods to be utilised for working righteousness and preparing for what is to come. It is death that puts a stop to actions and when wishing to be returned back (to life) to rework does not benefit him – after having neglected time and opportunity and (Allaah’s) Bounty. After enjoying health, the youth take it for granted that they will be safe from any kind of sickness. After having wealth, they do not think they will become poor; and with their time, they become pre-occupied with working/playing excessively and passing the days away without thinking about the inevitable death. The misfortunes of sickness and poverty that would otherwise, spurn righteous action and to utilise one’s health and wealth wisely, provide an overwhelming false sense of hope of longevity and health and wealth.

In this regards, hafidh al-Hakami رحمه الله تعالى commented on this hadeeth in his valuable ‘Ma’arij al-Qabool’ and said:

يعني أن هذه الخمس أيام الشباب والصحة والغنى والفراغ والحياة هي أيام العمل والتأهب والاستعداد والاستكثار من الزاد فمن فاته العمل فيها لم يدركه عند مجيء أضدادها ولا ينفعه التمني للأعمال بعد التفريط منه والإهمال في زمن الفرصة والإمهال فإن بعد كل شباب هرما وبعد كل صحة سقما وبعد كل غنى فقرا وبعد كل فراغ شغلا وبعد كل حياة موتا فمن فرط في العمل أيام الشباب لم يدركه في أيام الهرم ومن فرط فيه في أوقات الصحة لم يدركه في أوقات السقم ومن فرط فيه في حالة الغنى فلم ينل القرب التي لم تنل إلا الغنى لم يدركه في حالة الفقر ومن فرط فيه في ساعة الفراغ لم يدركه عند مجيء الشواغل ومن فرط في العمل في زمن الحياة لم يدركه بعد حيلولة الممات فعند ذلك يتمنى الرجوع وقد فات ويطلب الكرة وهيهات وحيل بينه وبين ذلك وعظمت حسراته حين لا مدفع للحسرات ، ولقد حثنا الله عز وجل أعظم الحث وحضنا اشد الحض ودعانا إلى اغتنام الفرص في زمن المهلة واخبرنا أن من فرط في ذلك تمناه وقد حيل بينه وبينه

[Ma’arij al-Qabool, 2/711-712]

4. The one with intellect must hasten to perform good deeds immediately without expecting to reach the evening of the day or the following morning. He must put his health to good use before a sickness or disease strikes him that would restrict his work. And he must make best use of his wealth before a poverty strikes that would limit his means and make him pre-occupied with making a living. In this regards, Allaah سبحانه و تعالى Advised from the most beautiful of advices:

وَلَا تَقُولَنَّ لِشَيْءٍ إِنِّي فَاعِلٌ ذَ‌ٰلِكَ غَدًا

And never say of anything, “I shall do such and such thing tomorrow.” [Al-Kahf: 23]

Hafidh ibn Hajar رحمه الله تعالى further said in his ‘Fath al-Bari’:

العاقل ينبغي له إذا أمسى لا ينتظر الصباح وإذا أصبح لا ينتظر المساء بل يظن أن أجله مدركه قبل ذلك قال وقوله خذ من صحتك الخ أي اعمل ما تلقى نفعه بعد موتك وبادر أيام صحتك بالعمل الصالح فان المرض قد يطرأ فيمتنع من العمل فيخشى على من فرط في ذلك أن يصل إلى المعاد بغير زاد ولا يعارض ذلك الحديث الماضي في الصحيح إذا مرض العبد أو سافر كتب الله له ما كان يعمل صحيحا مقيما لأنه ورد في حق من يعمل والتحذير الذي في حديث ابن عمر في حق من لم يعمل شيئاً فإنه إذا مرض ندم على تركه العمل وعجز لمرضه عن العمل فلا يفيده الندم وفي الحديث مس المعلم أعضاء المتعلم عند التعليم والموعوظ عند الموعظة وذلك للتأنيس والتنبيه ولا يفعل ذلك غالباً إلا بمن يميل إليه وفيه مخاطبة الواحد وإرادة الجمع وحرص النبي صلى الله عليه وسلم على إيصال الخير لامته والحض على ترك الدنيا والاقتصار على ما لا بد منه

[Fath al-Bari’, 11/235]

5. Ibn Aatiyyah رحمه الله تعالى said in his ‘Al-Muharar al-Wajeez’:

قوله تعالى : ويسارعون في الخيرات وصف بأنهم متى دعوا إلى خير من نصر مظلوم وإغاثة مكروب وجبر مهيض وعبادة الله أجابوا ومنه فعل مالك رضي الله عنه في ركعتي المسجد وقال دعوتني إلى خير فأجبت إليه ومما يدخل في ضمن قوله تعالى ويسارعون في الخيرات أن يكون المرء مغتنما للخمس كما قال النبي صلى الله عليه وسلم اغتنم خمسا قبل خمس شبابك قبل هرمك وصحتك قبل سقمك وفراغك قبل شغلك وحياتك قبل مماتك وغناك قبل فقرك فيكون متى أراد أن يصنع خيراً بادر إليه ولم يسوف نفسه بالأمل فهذه أيضا مسارعة في الخيرات وذكر بعض الناس قال دخلت مع بعض الصالحين في مركب فقلت له ما تقول أصلحك الله في الصوم في السفر فقال لي إنها المبادرة يا ابن أخي قال المحدث فجاءني والله بجواب ليس من أجوبة الفقهاء ثم وصف الله تعالى من تحصلت له هذه الصفات بأنه من جملة الصالحين و من يحسن أن تكون للتبعيض ويحسن أن تكون لبيان الجنس

[Al-Muharar al-Wajeez fi Tafseer al-Kitab al-‘Azeez, 1/493]

6. Al-Manawi رحمه الله تعالى said in his ‘Fayd al-Qadeer’:

اغتنم خمسا قبل خمس أي افعل خمسة أشياء قبل حصول خمسة أشياء حياتك قبل موتك يعني اغتنم ما تلقى نفعه بعد موتك فإن من مات انقطع عمله وفاته أمله وحق ندمه وتوالى همه فاقترض منك لك وصحتك قبل سقمك أي اغتنم العمل حال الصحة فقد يمنع مانع كمرض فتقدم المعاد بغير زاد وفراغك قبل شغلك أي اغتنم فراغك في هذه الدار قبل شغلك بأهوال القيامة التي أول منازلها القبر فاغتنم فرصة الإمكان لعلك تسلم من العذاب والهوان وشبابك قبل هرمك أي اغتنم الطاعة حال قدرتك قبل هجوم عجز الكبر عليك فتندم على ما فرطت في جنب الله وغناك قبل فقرك أي اغتنم التصدق بفضول مالك قبل عروض جائحة تفقرك فتصير فقيرا في الدنيا والآخرة فهذه الخمسة لا يعرف قدرها إلا بعد زوالها

[Fayd al-Qadeer, 2/16]

7. Abd al-Haqq al-Ashbeeli رحمه الله تعالى said:

وقد كثر الحض على هذا وكثرت الأقاويل فيه ولم يزل المذكرون يذكرون والمنبهون ينبهون لو يجدون سمعا واعيا وقلبا حافظا ومحلا قابلا والحول حول الله والأمر كله بيد الله ويروى عن ابن عباس رضي الله عنهما عن النبي صلى الله عليه وسلم أنه قال لرجل وهو يعظه : اغتنم خمسا قبل خمس شبابك قبل هرمك وصحتك قبل سقمك وغناك قبل فقرك وفراغك قبل شغلك وحياتك قبل موتك وعن ابن عباس أيضا عن النبي صلى الله عليه وسلم قال نعمتان مغبون فيهما كثير من الناس الصحة والفراغ

[Al-Aaqibah fi Dhikr al-Maut, 79]

8. There is a da’eef hadeeth reported on the authority of Jaabir who narrated that the Prophet said:

يا أيها الناس توبوا إلى الله عز وجل قبل أن تموتوا وبادروا بالأعمال الصالحة قبل أن تشغلوا

“O people, make tawbah to Allaah عز وجل before death comes to you, and perform good deeds before you get occupied (by life’s distractions)….” [Zaad al-Ma’ad, 1/410]

9. And all of the above can be summarised in the noble words of the Prophet صلى الله عليه وسلم, when he said:

نعمتان مغبون فيهما كثير من الناس الصحة والفراغ

“(There are) two bounties that many forget (are misled) about amongst mankind, health and free time.” [Saheeh al-Bukhari, 6412 and others]

Thus, regret and calamities usually arise due to the neglect and abuse of these bounties of Allaah. Ask the one consumed by illness and disease about the preciousness of health and ask the one in the grave (if you could) about the preciousness of time. We come to realise that there is no greater success than in utilising Allaah’s Blessings to do what Pleases Him سبحانه و تعالى through what He has Commanded of us – and to refrain from what He has forbidden; for indeed it is from Him that these bounties come; so how wretched is a person who uses His Blessings for sin and transgression?

In a part-commentary on this hadeeth, Imam an-Nawawi said:

يعني أن هذين الجنسين من النعم مغبون فيهما كثير من الناس ، أي مغلوب فيهما ، وهما الصحة والفراغ ، وذلك أن الإنسان إذا كان صحيحا كان قادرا على ما أمره الله به أن يفعله ، وكان قادرا على ما نهاه الله عنه أن يتركه لأنه صحيح البدن ، منشرح الصدر ، مطمئن القلب ، كذلك الفراغ إذا كان عنده ما يؤويه وما يكفيه من مؤنة فهو متفرغ

.

10. Allaah سبحانه و تعالى Mentions those who would waste their time away in this Dunya and then regret in not having done enough good and asked to be returned to the Dunya so they could make amends:

حَتَّىٰ إِذَا جَاءَ أَحَدَهُمُ الْمَوْتُ قَالَ رَبِّ ارْجِعُونِ لَعَلِّي أَعْمَلُ صَالِحًا فِيمَا تَرَكْتُ

“Until, when death comes to one of them he says: “My Lord! Send me back. “So that I may do good in that which I have left behind!”  [Al-Mu’minoon: 99-100]

He سبحانه و تعالى also exhorts those with wealth, to spend it in the Way of Allaah before death approaches them:

وَأَنفِقُوا مِن مَّا رَزَقْنَاكُم مِّن قَبْلِ أَن يَأْتِيَ أَحَدَكُمُ الْمَوْتُ فَيَقُولَ رَبِّ لَوْلَا أَخَّرْتَنِي إِلَىٰ أَجَلٍ قَرِيبٍ فَأَصَّدَّقَ وَأَكُن مِّنَ الصَّالِحِي

“And spend of that with which We have provided you before death comes to one of you, and he says: “My Lord! If only You would give me respite for a little while (i.e. return to the worldly life), then I should give Sadaqah (i.e. Zakat) of my wealth, and be among the righteous (by performing good deeds).” [Al-Munafiqoon: 10]

11. There is a popular saying that states: “So many people spend their health gaining wealth, and then have to spend their wealth to regain their health” – We make du’a that Muslims do not get preoccupied with such distractions of life.

فَأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّينِ الْقَيِّمِ مِن قَبْلِ أَن يَأْتِيَ يَوْمٌ لَّا مَرَدَّ لَهُ مِنَ اللَّهِ ۖ يَوْمَئِذٍ يَصَّدَّعُونَ

“So set you your face (in obedience to Allaah) to the straight and right Deen, before there comes from Allaah a Day which none can avert. On that Day men shall be divided (in two groups – a group in Paradise and a group in Hell).” [Ar-Room: 43]

.

And Tawfeeq is from Allaah alone.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: