Taking of ‘ilm

بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله وعلى آله وصحبه، أما بعـد

.

Abdullah ibn ‘Amr ibn Al-‘Aas رضي الله عنه said that he heard the Messenger of Allaah صلى الله عليه وسلم say:

إن الله لا يقبض العلم انتزاعاً ينتزعه من صدور الرجال وإنما يقبض العلم بقبض العلماء فإذا قبض العلماء إتخذ الناس رؤوس جهال سؤلوا فأفتوا بغير علم فضلوا وأضلوا

“Verily Allaah does not take away the knowledge by snatching it away from the chests of men, rather it is taken away by the passing of the ulema, (so that after they pass away) the people will take the heads of ignorant people (for knowledge), they will be asked and give rulings without knowledge, so they will be led astray and will lead (others) astray.” [Saheeh al-Bukhari, 100 and Muslim, 2673]

.

1. Imam An-Nawawi رحمه الله تعالى said in his sharh of Saheeh Muslim:

هذا الحديث يبين أن المراد بقبض العلم في الأحاديث السابقة المطلقة ليس هو محوه من صدور حفاظه ، ولكن معناه أنه يموت حملته ، ويتخذ الناس جهالا يحكمون بجهالاتهم فيضلون ويضلون

2. From a longer commentary on this hadeeth, shaykh Abd al-Kareem al-Khudayr حفظه الله تعالى said:

لا بد من وجود مثل هؤلاء قضاة ولا يعني أنهم شرعاً يمكنون لأن النبي عليه الصلاة والسلام أخبر عنهم لا نعم هم قدراً قضاءاً موجودين مصدقاً لحديثه عليه الصلاة والسلام لكن لا يعني أنهم لا بد أن يوجدون شرعاً فيمتثل ولاة أمر المسلمين أن يعين من أمثال هؤلاء لتطبيق هذا الخبر لا يمكن لأن ما جاء الخبر عنه مما سيقع في آخر الزمان ليس مطلوب إجادة ولا تحقيقه إنما هو موجود لعلامة قرب الساعة وجود مثل هؤلاء لا شك أنه موجود منذ أزمان ولكن على طالب العالم الذي يريد الفائدة وعلى العامي أيضاً أن ينظر من يقتدى به وينظر من يقلد وينظر من يعتمد فتواه

.

3. At-Tirmidhi (2653 [with good isnad]) records that Abu Darda’ رضي الله عنه said “We were with the Messenger of Allaah صلى الله عليه وسلم when he gazed to the sky and said:

هذا أوان يختلس العلم من الناس حتى لا يقدروا منه على شيء

“This is the time-period (season) where knowledge will be taken (snatched) away from people, until they would not possess any of it.”

 

4. Ibn Majah (4048 [with good isnad]) records the following hadeeth on the authority of Ziyad bin Labeed رضي الله عنه who narrated that he remembered the Prophet صلى الله عليه وسلم say:

ذاك عند أوان ذهاب العلم , قلت يا رسول الله وكيف يذهب العلم ونحن نقرأ القرآن ونقرئه أبناءنا ويقرئه أبناؤنا أبناءهم إلى يوم القيامة قال : ثكلتك أمك زياد إن كنت لأراك من أفقه رجل بالمدينة أوليس هذه اليهود والنصارى يقرءون التوراة والإنجيل لا يعملون بشيء مما فيهما

“This is the time-period (season) when knowledge will be taken away. (Ziyad) said, O Messenger of Allaah, and how will the knowledge be taken away when we read the Qur’an and read to our children and our children will read to their children until the Day of Judgement? He صلى الله عليه وسلم said: “May your mother be bereaved (of you) Ziyad. I see you as a man of understanding (from the people) of Madinah. Don’t the Jews and Christians read the Torah and the Injeel, yet they do not act according to them (i.e. how has it benefited them).”

.

5. It is from the signs of the Day of Judgement that knowledge will be reduced and taken away. Rampant ignorance will prevail (even) while many people continue to read from the books that are available. This increase in reading of knowledge does not indicate understanding and wisdom; rather it is lack of understanding and benefit despite the abundance of knowledge. People may read but neither do they understand nor do they benefit from it.

6. From related matters is the poignant hadeeth of the Prophet صلى الله عليه وسلم

إن من أشراط الساعة أن يلتمس العلم عند الأصاغر

“Indeed from the signs of the Hour is that knowledge will be taken from the younger (lesser) ones.” [At-Tabarani, ‘Mu’jam al-Kabeer’, 908; Ibn Mubarak, ‘Az-Zuhd’, 61 – authenticated in ‘as-Saheehah’, 695 and ‘Saheeh al-Jaami’, 2207 (with jayyid isnad)]

An cursory understanding of this immense hadeeth can be found here

.

7. From related matters is the poignant hadeeth of the Prophet صلى الله عليه وسلم

يأتي في آخر الزمان قوم حدثاء الأسنان (صغار) سفهاء الأحلام (ضعفاء العقول) يقولون من قول خير البرية ، يمرقون من الإسلام كما يمرق السهم من الرمية ، لا يجاوز إيمانهم حناجرهم فأينما لقيتموهم فاقتلوهم ، فإن في قتلهم أجراً  لمن قتلهم يوم القيامة

“There will come in the (last part) end of time, a (group of) people, who will be young of age with foolish dreams (and weak intellect). They will say the best of words that (appeal to the listener). They will pass through (i.e. leave) Islam as an arrow leaves its bow. Faith does not leave their throats…” [Saheeh al-Bukhari, 4770]

– This immense hadeeth speaks of the Khawarij (see Fath al-Bari, 4770 / 4771)  and yet can be understood in modern context as explained in this lecture

– In his valuable ‘Awn al-Ma’bood’, 4767, Al-Adheemabadi رحمه الله تعالى comments:

فلأن أخر – أي أسقط . قال في النهاية خر يخر بالضم والكسر إذا سقط من علو . انتهى

فإنما الحرب خدعة – بفتح الخاء وإسكان الدال ويقال بضم الخاء وفتح الدال

قال النووي : معناه أجتهد رأيي . قال القاضي : وفيه جواز التورية والتعريض في الحرب ، فكأنه تأول الحديث على هذا  حدثاء الأسنان سفهاء الأحلام – أي صغار الأسنان ضعاف العقول

قال في النهاية : حداثة السن كناية عن الشباب ( يقولون من خير قول البرية ) أي خير ما يتكلم به الخلائق ، وقيل أراد بخير قول البرية القرآن وفي بعض النسخ من قول خير البرية . والظاهر أن المراد بخير البرية النبي صلى الله عليه وسلم والله أعلم

.

8. Shaykh Abu Anas ‘Abd al-Khaliq al-Wassabi رحمه الله تعالى said in his book  “Mukhaalafat as-Soofiyyah lil Imaam ash-Shaafi’ee” (page 13):

والحمق: قلة العقل، وهو داء خطير، ولذا قال الشاعر
وكل الداء ملتمس شفاه  —  وداء الحمق ليس له دواء

“And idiocy is: a small amount of intellect, and it is a dangerous illness. And due to this the poet said: “And every illness seeks a cure  —  and the illness of idiocy has no cure.”

.

It remains ever-more incumbent upon each Muslim to take extra care of where he/she takes knowledge and from whom. This is our individual responsibility. And we seek refuge in Allaah from all types of fitan.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: