Snatching of Knowledge

بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله وعلى آله وصحبه، أما بعـد

.

The Messenger of Allaah صلى الله عليه وسلم said:

إن الله لا يقبض العلم انتزاعاً ينتزعه من صدور الرجال وإنما يقبض العلم بقبض العلماء فإذا قبض العلماء إتخذ الناس رؤوس جهال سؤلوا فأفتوا بغير علم فضلوا وأضلوا

“Verily Allaah does not take away the knowledge by snatching it away from the chests of men, rather it is taken away by the passing of the ulema, (so that after their pass away) the people will take the heads of ignorant people (for knowledge), they will be asked and give rulings without knowledge, so they will be led astray and will lead (others) astray.” [Saheeh al-Bukhari, 100; and Muslim, 2673]

.

1. Imam An-Nawawi رحمه الله تعالى said in his sharh of Saheeh Muslim:

هذا الحديث يبين أن المراد بقبض العلم في الأحاديث السابقة المطلقة ليس هو محوه من صدور حفاظه ، ولكن معناه أنه يموت حملته ، ويتخذ الناس جهالا يحكمون بجهالاتهم فيضلون ويضلون

“This hadeeth shows what will occur of knowledge being taken away, not from the breasts of those who have of memorised it, but rather with their deaths. And thus the people will take rulings from the ignorant ones who will be astray and lead others astray.”

2. From a longer commentary on this hadeeth, shaykh Abd al-Kareem al-Khudayr حفظه الله تعالى said:

لا بد من وجود مثل هؤلاء قضاة ولا يعني أنهم شرعاً يمكنون لأن النبي عليه الصلاة والسلام أخبر عنهم لا نعم هم قدراً قضاءاً موجودين مصدقاً لحديثه عليه الصلاة والسلام لكن لا يعني أنهم لا بد أن يوجدون شرعاً فيمتثل ولاة أمر المسلمين أن يعين من أمثال هؤلاء لتطبيق هذا الخبر لا يمكن لأن ما جاء الخبر عنه مما سيقع في آخر الزمان ليس مطلوب إجادة ولا تحقيقه إنما هو موجود لعلامة قرب الساعة وجود مثل هؤلاء لا شك أنه موجود منذ أزمان ولكن على طالب العالم الذي يريد الفائدة وعلى العامي أيضاً أن ينظر من يقتدى به وينظر من يقلد وينظر من يعتمد فتواه

3. Imam Ahmad and Ibn Majah (4048) records the following hadeeth on the authority of Ziyad bin Labeed who narrated that he remembered the Prophet صلى الله عليه وسلم say:

ذاك عند أوان ذهاب العلم قلت يا رسول الله وكيف يذهب العلم ونحن نقرأ القرآن ونقرئه أبناءنا ويقرئه أبناؤنا أبناءهم إلى يوم القيامة قال ثكلتك أمك زياد إن كنت لأراك من أفقه رجل بالمدينة أوليس هذه اليهود والنصارى يقرءون التوراة والإنجيل لا يعملون بشيء مما فيهما

“A time when knowledge is taken away.” I asked, ‘O Messenger of Allaah, and how could knowledge be taken away when we read (have) the Quran, and teach it to our children and our children will teach it to theirs.” The Messenger صلى الله عليه وسلم said: “May your mother be bereft of you O Ziyad, I saw you as a learned man of Madinah. Were not the Jews and Christians reading the Torah and the Injeel (yet they) did not have understanding of them?”

4. At-Tirmidhi (2653) records that Abu Darda’ رضي الله عنه said “We were with the Messenger of Allaah صلى الله عليه وسلم when he gazed to the sky and said:

هذا أوان يختلس العلم من الناس حتى لا يقدروا منه على شيء

Regarding this profound hadeeth , Al-Mubarakpuri writes in his ‘Tuhfat al-Ahwadi’:

( فشخص ببصره ) أي رفعه ( هذا أوان ) أي وقت ( يختلس العلم من الناس ) أي  يختطف ويسلب علم الوحي منهم والجملة صفة أوان ( حتى لا يقدروا منه ) أي من العلم ( على شيء ) أي من رسول الله -صلى الله عليه وسلم- قاله ابن الملك . قاله القاري : والأظهر على شيء من العلم قال الطيبي : فكأنه -عليه الصلاة والسلام- لما نظر إلى السماء كوشف باقتراب أجله فأخبر بذلك ( فقال زياد بن لبيد الأنصاري ) الخزرجي خرج إلى رسول الله -صلى الله عليه وسلم- بمكة فأقام معه حتى هاجر ، فكان يقال له مهاجري أنصاري ( وقد قرأنا القرآن فوالله لنقرأنه ولنقرئنه نساءنا وأبناءنا ) يعني والحال أن القرآن مستمر بين الناس إلى يوم القيامة كما يدل عليه قوله تعالى : إنا نحن نزلنا الذكر وإنا له لحافظون ( قال ثكلتك أمك ) أي فقدتك ، وأصله الدعاء بالموت ثم يستعمل في التعجب ( إن كنت ) إن مخففة من الثقيلة بدليل اللام الآتية الفارقة واسمها ضمير الشأن محذوف ، أي أن الشأن كنت أنا ( لأعدك ) وفي رواية لأراك ( فماذا تغني عنهم ) أي فماذا تنفعهم وتفيدهم ، وفي حديث زياد بن لبيد عند ابن ماجه ” أو ليس هذه اليهود والنصارى يقرءون التوراة والإنجيل لا يعملون بشيء مما فيهما ” . قال القاري : أي فكما لم تفدهم قراءتهما مع عدم العلم بما فيهما فكذلك أنتم ، والجملة حال من ” يقرءون ” أي يقرءون غير عاملين ، نزل العالم الذي لا يعمل بعلمه منزلة الجاهل بل منزلة الحمار الذي يحمل أسفارا بل أولئك كالأنعام بل هم أضل ( الخشوع ) قال في المجمع : الخشوع في الصوت والبصر كالخضوع في البدن

.

5. It is from the minor signs of the Day of Judgement that knowledge will be reduced and taken away. A lot of rampant ignorance will prevail while many people continue to read from the books that are available. This increase in reading of knowledge does not indicate understanding and wisdom; rather it is the lacking of understanding and benefit despite the abundance of knowledge – because people may read but they do not understand or benefit.

6. Shaykh Abu Anas ‘Abd al-Khaliq ibn Muhammad al-Wassabi حفظه الله تعالى wrote in his book  “Mukhaalafat as-Soofiyyah lil Imaam ash-Shaafi’ee” (page 13):

والحمق: قلة العقل، وهو داء خطير، ولذا قال الشاعر
وكل الداء ملتمس شفاه  —  وداء الحمق ليس له دواء

“And idiocy is: a small amount of intellect, and it is a dangerous illness. And due to this the poet said: “And every illness solicits a cure  —  and the illness of idiocy has no medicine”

The advent of the internet has provided opportunities for every person to spread their opinions; be they misguided or otherwise. Imam al-Bukhari recorded (no. 6047) that the Prophet صلى الله عليه وسلم said: “Whoever calls using false speech to increase (the numbers) with it, then Allaah will not increase him except a little.”

.

How apt is the golden statement of Ibn Sireen رحمه الله تعالى when he said: “This knowledge is (a matter of) Deen, so be careful who you take your Deen from”? It is therefore incumbent upon the Muslim to care of where he/she takes knowledge. This is our individual responsibility.

And we seek refuge in Allaah from all these fitan.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: