“All of it remains…”

بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله وعلى آله وصحبه، أما بعـد

 

عن عائشة رضي الله عنها أنهم ذبحوا شاة فقال النبي صلى الله عليه وسلم:
ما بقي منها؟ قالت: ما بقي منها إلا كتفها، فقال صلى الله عليه وسلم: بقي كلها غير كتفها

A’ishah رضي الله عنها narrated that they had slaughtered a sheep (and distributed most of its meat). The Prophet صلى الله عليه وسلم asked: “What is left of it (i.e. the meat)?” I replied: “Nothing remains except its shoulder.” (Thereupon) he صلى الله عليه وسلم said, “All of it remains except its shoulder.”

[Musnad Ahmad, 6/50; Al-Tirmidhi, 2470; who classed it as saheeh; Ibn Hajar classed as hasan (see ‘Takjreej Mishkat al-Masabih’, 2/297); classed saheeh in ‘Saheeh at-Tirmidhi’ (see also ‘Silsilah as-Saheehah’, 2544)]

 

1. “All of it remains…” is a powerful illustration indicating that nothing is lost when one gives in charity… All charity that is intended sincerely for the sake of Allaah is an increase to your provisions and reward – and it never decreases. Allaah سبحانه و تعالى Says: وَمَا آتَيْتُم مِّن زَكَاةٍ تُرِيدُونَ وَجْهَ اللَّهِ فَأُولَـٰئِكَ هُمُ الْمُضْعِفُونَ – “…and that which you give in Zakat (sadaqah/charity etc.) seeking Allaah’s Countenance, then those, they shall have manifold increase.” [Ar-Room: 39]

2. Allaah سبحانه و تعالى Says: وَمَا أَنفَقْتُم مِّن شَيْءٍ فَهُوَ يُخْلِفُهُ ۖ وَهُوَ خَيْرُ الرَّازِقِينَ – “…and whatsoever you spend of anything (in Allaah’s Cause), He will replace it. And He is the Best of providers.” [Saba: 39] – (Ibn Katheer said: “No matter to what extent you spend on what Allaah ordered you to spend and made permissible for you, except that Allaah will compensate it for you in this worldly life, and will reward you for it in the Hereafter.”)

3. Commenting on the hadeeth, al-Manawi said in his ‘Fayd al-Qadeer’: “Allaah will bless the wealth of a person who spends (in charity) in this world and compensate it by increasing it, and will additionally reward him for it in the Hereafter.”

4. Ibn Uthaymeen رحمه الله تعالى said in his ‘Sharh Riyadh as-Saliheen’, [3/37]:

والمعنى أن الذي أكلتم هو الذي ذهب ، وأما ما تصدقتم به فهو الذي بقي لكم .
فالحاصل أن الصحابة وذوي الهمم العالية هم الذين يعرفون قدر الدنيا وقدر المال ، وأن ما قدموه هو الباقي ، وما أبقوه هو الفاني ، نسأل الله أن يعيذنا والمسلمين من الشح والبخل والجبن والكسل ، والحمد لله رب العالمين

5. As part of a lecture explaining ‘what came in order to encourage charity’ [from ‘Sharh Targheeb wa-Tarheeb’], shaykh Ahmad Hutaybah حفظه الله تعالى said:

فالذي بقي منها كلها يعني: عند الله سبحانه وتعالى، فكتف اللحم الذي سيبقى هو الذي أنفق صدقة، فالنبي صلى الله عليه وسلم يعلمنا أن ما أخرجناه لله فإنه لا يضيع أبداً، فهناك مال أنت تحفظه في نفقتك ومتعتك، وهناك مال تخرجه لله؛ فالذي أخرجته لله هو هذا الذي يدخر عند الله سبحانه وتعالى ويبقى، فهذه هي حقيقة الأشياء، فالأشياء لها ظاهر أمامنا نراه، ولها حقيقة أخرى عند الله سبحانه وتعالى، فمال العبد إما أن ينتفع به في الدنيا فينفذ كما سيأتي في الحديث، وإما أن يتركه لوارثه ويغادر الدنيا ولم ينتفع بهذا المال، وفي كل الأحوال هو نفع مؤقت، وأما الذي أخرج لله سبحانه وتعالى فهو الذي يبقى، ويأتي العبد يوم القيامة فيجد هذا المال ثواباً عند الله سبحانه، ويجده مظلة تحميه يوم القيامة من حر الشمس في هذا اليوم العظيم كما سيأتي في الأحاديث

6. The Prophet صلى الله عليه وسلم said: “Spending in charity does not decrease wealth…” [Saheeh Muslim, 6264]

7. In a hadeeth Qudsi, the Prophet صلى الله عليه وسلم relates: “Allaah said: ‘O son of Adam! Spend (in charity), (and) I will spend on you.” [Saheeh al-Bukhari, 5073 and Muslim, 993]

8. The reward for charity is nothing but increase in provision, reward and success:

مَّثَلُ الَّذِينَ يُنفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ كَمَثَلِ حَبَّةٍ أَنبَتَتْ سَبْعَ سَنَابِلَ فِي كُلِّ سُنبُلَةٍ مِّائَةُ حَبَّةٍ ۗ وَاللَّهُ يُضَاعِفُ لِمَن يَشَاءُ ۗ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ

“The example of those who spend their wealth in the Way of Allaah, is as the likeness of a grain (of corn); it grows seven ears, and each ear has a hundred grains. Allaah gives manifold increase (of reward thereof) to whom He wills. And Allaah is All-Sufficient for His creatures’ needs, All-Knower.” [Al-Baqarah: 261]

 

And Tawfeeq is from Allaah alone.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: